Ghiduri de cazino

Cum se impozitează jocurile de noroc în România?

Înainte să ne apucăm de treabă, și anume să începem să investim timp, bani și energie unei activități precum jocurile de noroc, sloturi, păcănele, pariuri sportive etc, trebuie să ne facem puțin temele de casă și să vedem ce presupune să câștigăm la aceste jocuri de noroc, dacă există obligații ce ne revin în calitate de jucători și care sunt practic investițiile pe care trebuie să le facem, inclusiv impozitele sau alte taxe ce trebuie plătite pe veniturile obținute din jocurile de noroc în România.

Codul Fiscal din România prevede că veniturile din premii se impun prin reținere la sursă. Cu alte cuvinte, cota de 10% se aplică asupra venitului net realizat din fiecare premiu. Deși există aceste obligații fiscale ce le revin jucătorilor, trebuie să știți că nu sunt impozabile veniturile sub valoarea sumei neimpozabile de 600 de lei, inclusiv, realizate din fiecare premiu.

Pentru sumele ce depășesc 600 de lei per premiu, impozitul pe venit pe jocurile de noroc se stabilește gradual pe diferența dintre cei 600 de lei și premiul câștigat.

Așadar, impozitul este calculat, se reţine şi se plătește de plătitorul de venit din premii, trebuind plătit la bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost reţinut. Cu alte cuvinte, pentru luna ianuarie, impozitul se plătește până în 25 februarie inclusiv.

E important de știut faptul că impozitul pe jocurile de noroc calculat şi reţinut în momentul plăţii este de obicei suma finală, ea nu mai variază, nu se recalculează în funcție de fluctuații.

De asemenea, aceste venituri din jocurile de noroc teoretic cuprind toate sumele încasate, bunurile şi serviciile primite în urma participării la jocuri de noroc, indiferent de cum este menționat sau denumit venitul şi de forma de acordare, inclusiv cele de tip jackpot.

Pentru a vedea cât mai ușor și clar delimitările acestor premii de veniturile din jocuri de noroc, ele sunt văzute ca fiind câștiguri de natura jocurilor de noroc doar dacă ele sunt acordate participanților la joc de către orice persoană juridică care funcționează legal cu activități din sfera jocurilor de noroc. Deci, dacă compania este autorizată să exploateze jocuri de noroc, conform legislației în materie. Aceste aspecte sunt prevăzute tot în Codul Fiscal Român.

Ce sume câștigate în cazinouri nu sunt impozitate?

Cu bucurie vă informăm despre faptul că dacă sunteți iubitori de cazinouri și jocuri de cazino și Fortuna vă zâmbește, banii voștri nu vor fi impozitați dacă câștigurile nu depășesc suma de 66.750 lei inclusiv, dar numai dacă aceste premii provin pe urma jocurilor de noroc tipice cazinourilor, cluburilor de poker, aparatelor de tip slot și lozurilor.

Întrucât impozitarea se face per câștig, verificarea încadrării premiului în plafonul neimpozabil se face individual, deci nu pe lună sau an, ci per câștig. Așadar, poți avea 3 premii diferite de câte 60.000 de lei, adică un total de 180.000 lei și să nu fii supus plății impozitului.

În Codul Fiscal Român, la alin.4 din art. 110 se mai arată faptul că, atunci când venitul brut primit la fiecare plată depășește plafonul acela maxim de 66.750 lei inclusiv, impozitarea se face diferit și separat, cel puțin comparativ cu veniturile obținute din alte tipuri de jocuri de noroc. Astfel, veniturile din jocuri de noroc se impun (adică se reține impozit) prin reținere la sursă, adică la cel ce plătește premiul, operatorul de joc. Baremul după care putem să calculăm foarte simplu impozitul care este reținut de stat pe câștigurile noastre din aceste jocuri de noroc este, pe tranșe, următorul:

  • dacă câștigul este până în suma de 66.750 de lei (inclusiv), impozitul datorat este de de 1% din sumă
  • dacă câștigul depășește suma de 66.750 de lei şi ajunge până la suma de 445.000 de lei (inclusiv), impozitul este de 1% din suma de 66.750 lei (deci 667,5 lei) + 16% din diferență, adică tot ce depășește 66.750 lei dar nu depășește 445.000 lei. Un exemplu ar fi: la un câștig de 100.000 de lei, impozitul este de 667,5 lei + 5.320 lei (adică 16% din suma de 33.250 lei, care constituie diferența dintre câștig și suma de 66.750 lei)
  • dacă câștigul sau venitul brut provenit din jocuri de noroc depășește suma de 445.000 de lei, impozitul datorat se calculează astfel: 61.187,5 lei este impozitul fix pe suma de 445.000 lei, la care se mai adaugă + 25% pentru ceea ce depășește suma de 445.000 de lei. Astfel, de pildă, la un câștig de 600.000 lei, avem un impozit de 61.187,5 lei + 38.750 lei (care constituie 25% din diferența dintre 600.000 – 445.000 lei, deci 25% din 155.000 lei)

Joacă sloturi gratis pe site-urile partenerilor Deluxe Casino Bonus, folosește bonusurile cu sau fără depunere și câștigă!

Când și cum se reține impozitul?

Trebuie să știm că banii reținuți către stat, având ca titlu impozit pentru câștigurile provenite din activități de jocuri de noroc, se rețin la sursă la fiecare transfer din contul de pe platforma de joc în contul bancar sau similar, iar această obligație de calcul, reținere și plată îi revine nimănui altcuiva decât organizatorului sau plătitorului de venituri din jocuri de noroc. De asemenea, să știi că acest impozit de regulă este unul final în momentul plății și nu trebuie ca jucătorul să depună vreo declarație unică, impozitul fiind calculat, reţinut şi plătit de plătitorul de venit din premii. Plata se face la bugetul de stat până la data de 25 (inclusiv) a următoarei luni față de luna în care a fost reținut impozitul.

Un alt aspect destul de important este și faptul că pentru veniturile din premii sau veniturile obținute din jocuri de noroc nu se plătesc și nici nu se datorează contribuții sociale şi nici TVA. Dacă vrei să știi mai multe detalii, poți lectura articolul 108 al Codului fiscal.

Acum, legat de persoanele fizice cu sau fără rezidență în România, dar care au declarat centrul intereselor vitale în România și care realizează diferite venituri din premii sau activități de tip jocuri de noroc din străinătate, vor trebui obligatoriu să le declare în România, prin completarea unei declarații unice ce se depune la Fisc până în 25 mai inclusiv a anului următor față de anul în care au realizat veniturile. Deci, până în 25 mai se depun declarațiile unice pentru anul 2021.

Ei bine, în ceea ce privește veniturile realizate în străinătate şi, desigur, impozitul plătibil pentru acestea într-o altă țară decât România, exprimate în moneda țării respective, se va calcula în lei la cursul de schimb mediu anual al BNR, pentru anul în care s-a realizat venitul pentru care trebuie stabilit impozitul.

Impozitul plătit pentru câștigurile din pariurile sportive

Câștigurile din pariurile sportive sunt și ele impozabile și rețin la sursă la fel precum câștigurile din jocurile de noroc. Începând cu anul 2015, din luna iulie se reglementează serios și domeniul pariurilor online în țara noastră, atât pentru operatorii juridici, cât și pentru pariori (clienții).

De fapt, până în 2014, legea de fapt interzicea jucătorilor să parieze la case de pariuri online fără licență emisă de Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc. În decembrie 2014 s-a început procedura reglementării acestui domeniu care astăzi a devenit unul foarte productiv pentru economia României. Până atunci, însă, românii care pariau ilegal, erau pasibili de amenzi serioase.

Ei bine, imediat după reglementare, au fost publicate normele de aplicare ale noii legi care reglementa activitatea pariurilor sportive, permițând operatorilor de pariuri să obțină autorizații temporare pentru activitățile lor, stabilind în același timp condiții stricte privind plata taxelor. Una peste alta, acest lucru nu i-a împiedicat pe operatorii economici să se extindă, căci vedeau un potențial economic uriaș în domeniu.

Ce merită de știut azi pentru pariori este faptul că pariurile se efectuează doar la case de pariuri autorizate, licențiate de ONJN, în primul rând pentru că doar așa este legal, iar mai apoi și pentru siguranța loc și a faptului că altfel casele de pariuri s-ar putea să nu își îndeplinească obligația de a plăti câștigurile, de exemplu. În plus, să știți că amenzile aplicabile celor care pariază la casele de pariuri sportive fără autorizație de funcționare, pornesc de la 50.000 RON.

În ceea ce privește plata impozitelor pentru pariuri online, acesta se calculează raportat la fiecare retragere în parte. La fel ca și în cazul jocurilor de noroc despre care am mai vorbit, și aici există trei nivele de impozitare a câștigurilor, în funcție de valoare:

  • câștigurile până în valoare de 66.750 de lei (inclusiv) se impozitează cu 1% din sumă
  • câștigurile ce depășesc valoarea de 66.750 de lei, dar nu depășesc cea de 445.000 de lei (inclusiv), se impozitează astfel: 667,5 lei + 16% din tot ce depășește 66.750 lei dar nu depășește 445.000 lei (vezi exemplul de mai sus pentru a înțelege mai ușor mecanismul)
  • câștigurile de peste 445.000 de lei, se impozitează astfel: 61.187,5 lei este un impozit fix la care se mai adaugă un 25% din tot ce depășește această sumă fixă.

Ce e bine să știm despre evoluția legislației în materie?

Practic, primele jurisdicții privind activitatea în domeniul jocurilor de noroc online a fost reglementată în legislația română începând cu decembrie 2009. Datorită condițiilor greu de îndeplinit de către operatorii de jocuri online, însă, legiferarea a stagnat câțiva ani de zile.

Apoi, mai târziu, undeva prin luna iunie 2015, prin legea ce aproba OUG-ul nr. 92/2014, țara noastră, în sfârșit le-a permis operatorilor de jocuri să acceseze legal piața jocurilor de noroc online din România.

Legea cu pricina practic reglementa unele măsuri fiscal-bugetare pentru a da posibilitatea operatorilor economici pentru obținerii cel puțin unei licențe temporare de operare a jocurilor de noroc la distanță.

Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN) din România

În acest sens, o mai veche reglementare stipula că: „Organizarea oricărei activități care implică existența unuia din următoarele elemente: joc și/sau partidă caracteristice jocurilor de noroc, taxă de participare sau miză, fond de câștiguri sau premii ce urmează a se acorda unui/unor câștigător/câștigători, mijloace de joc specifice jocurilor de noroc (cărți, zaruri, mese de joc și altele), organizatori de activități caracteristice jocurilor de noroc, participanți la aceste activități este permisă doar cu avizul Comitetului de Supraveghere al ONJN.”

În timp, au apărut modificări legislative și deja noua reglementare prevede că: „Organizarea de către operatorii economici de acțiuni de promovare a bunurilor și serviciilor comercializate, dacă denumirea acțiunii de promovare induce clienților ideea participării la un joc de noroc sau dacă modalitatea efectivă de desfășurare a acesteia contravine prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, este interzisă. În situația în care acțiunea promoțională a unui operator economic implică utilizarea unor denumiri, mijloace sau modalități de atribuire a premiilor specifice jocurilor de noroc, se instituie obligativitatea obținerii avizului ONJN.”

De asemenea, în articolul 19 se vorbește despre faptul că: „Controlul tehnic al tuturor mașinilor, instalațiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc și al altor mijloace de joc – pentru jocurile tradiționale – se exercită de către Biroul Român de Metrologie Legală sau de către organisme de evaluare a conformității, denumite în continuare firme specializate în domeniu, licențiate de ONJN.”

Biroul Român de Metrologie Legală și organismele de evaluare a conformității sunt cele care stabilesc, prin ordin al președintelui ONJN, niște condiții minime tehnice de verificare, în care sunt incluse și aspectele privind verificarea drepturilor de utilizare asupra programelor informatice utilizate în cazinouri și săli de jocuri, cu evidențierea distinctă a verificării efectuate și a rezultatelor acesteia în documentele eliberate de Biroul Român de Metrologie Legală sau de organismele de evaluare a conformității.

Bun, acum, în ceea ce privește jocurile de noroc operate la distanţă (practic cele pe care le numim azi jocuri de noroc online), în acest act normativ sunt definite şi stabilite condițiile de organizare şi exploatare în România. Operarea este permisă numai pentru firmele înregistrate fie pe teritoriul României sau într-un stat din Uniunea Europeană, fie într-un stat semnatar al Acordului privind Spațiul Economic European ori, chiar și în Confederaţia Elvețiană, practic într-un stat care să dețină licență de organizare și autorizație de exploatare a activităţii eliberată de Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN) din România. Operatorii înregistraţi şi autorizaţi în afara teritoriului României au obligaţia de a desemna un reprezentant autorizat în relaţia cu autorităţile competente din România.

Vedem astfel schimbări notabile în legile jocurilor de noroc din România, segment ce prinde amploare an de an.

Taxele aplicabile jocurilor de noroc

Legislația veche, care se referă la taxele percepute pentru jocurile de noroc, făcea referire la „taxele percepute pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc și a autorizației de exploatare a jocurilor de noroc, taxa de acces prevăzută la alin. (4), precum și celelalte taxe prevăzute în prezenta ordonanță de urgență constituie venit la bugetul de stat. Un procent de 7% din taxele percepute pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc și a autorizației de exploatare a jocurilor de noroc, precum și din taxa de acces prevăzută la alin. (4) se alocă anual prin legea bugetului de stat, astfel: 1% la Ministerul Culturii pentru Fondul cinematografic și pentru Programul Național de Restaurare a Monumentelor Istorice, 2% la Ministerul Educației și Cercetării Științifice, 2% la Ministerul Tineretului și Sportului și 2% la Ministerul Sănătății pentru suplimentarea sumelor privind Programul de reabilitare a spitalelor. Sumele se virează lunar din buget la nivelul încasărilor”.

Ei bine, în prezent, așa zisa noua reglementare spune că „taxa anuală de viciu este în cuantum 400 EUR / aparat (post de pariere). Aceasta taxă se calculează pe an, la cursul valabil pentru întreg anul. Operatorii au obligația să declare și să plătească această taxă, trimestrial, în data de 25 din ultima lună din trimestru, pentru trimestrul in curs, pentru perioada cât mijloacele de joc sunt exploatate.”

Guvernul României a hotărât aprobarea legilor și regulilor ce trbeuie păstrate și respectate de către operatori economici în vederea obținerii licenţei şi autorizaţiei de funcţionare, dar şi pentru desfăşurarea activităţilor de tipul jocurilor de noroc clasice şi a jocurilor de noroc online în România, în cât mai bune condiţii.

Ca orice lege, și acestea au fost elaborate cu scopul încurajării operatorilor economici din domeniu să se licențieze pe piața din România, să funcționeze legal, cu autorizație și toate actele în regulă.

Actualizat:
Andreea Radu
Andreea Radu
Andreea Radu
Manager / Creator Conținut – www.deluxecasinobonus.ro

Andreea scrie articole de tip guides, unde despică firul în patru și pune în prim plan cele mai utile sfaturi în privința a cum să joci și să profiți de jocurile de noroc, bonusuri și alte promoții.